نشریه " مطالعات ......... " در سیویلیکا نمایه میشود.
دسترسی آزاد به مقالات نشریه " مطالعات .........
COPE
سامانه مشابهت یاب علمی ( سمیم نور)
سامانه مشابهت یاب علمی ( ایرانداک)
رتبه دهی عوامل کیفیت محیطی در جهت بالا بردن رضایت گردشگران (مورد نمونه: منطقه 8 شهرداری شیراز)
دوره و شماره : آماده انتشار
1 دانشجو، دانشکده هنر و معماری، گروه شهرسازی، دانشگاه آپادانا، شیراز، ایران.
چکیده :
کیفیت محیطی یکی از دلایلی است که گردشگران را به انتخاب آن مکان ترغیب میکند؛ هرچه کیفیت محیطی یک مکان بالاتر باشد، امکان برگشت گردشگران و رونق اقتصادی منطقه بیشتر خواهد شد. متاسفانه بحران های اقتصادی که در کشور وجود دارد موجب کاهش کیفیت محیطی شده است. به خصوص در بافت فرسوده که خود از قبل نیز دارای مشکلات بسیار بوده و نیاز به بازسازی دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی مؤلفه های مؤثر بر کیفیت محیط شهری در منطقه 8 شهرداری شیراز است. این تحقیق، از نظر هدف، رویکردی کاربردی دارد و از نظر روش، توصیفیـتحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات پیمایشی (از طریق ابزار پرسشنامه) بوده است و جامعه آماری، کارمندان اداره کل گردشگری هستند. از طریق نمونه گیری تعدادی پرسشنامه در میان کارمندان اداره کل گردشگری توزیع شده است و برای بدست آوردن اطلاعات به عنوان حجم نمونه تکمیل شد. برای شناسایی ارتباط بین متغیرها و تحلیل آنها از روش AHP استفاده شده است. نتیجه گیری ها نشان میدهد بیشترین میزان رضایت از تعاملات اجتماعی افراد (مهمان نوازی، جذابیت و جلوه های آداب و رسوم) با گردشگران است(0.206)؛ در جایگاه های بعدی بیشترین میزان خدمات معین گردشگری با 0.197، کیفیت بصری محیط 0.142، خوانایی 0.125، خدمات عمومی شهری 0.103، دسترسی 0.091، محیط زیست 0.085 و کمترین میزان رضایت به پویایی اقتصادی تعلق دارد؛ این گزارش نشانه ای از میزان اثرگذاری هر یک از این موارد در کیفیت محیطی مورد نظر گردشگران در منطقه 8 شیراز است.
کیفیت محیطی یکی از دلایلی است که گردشگران را به انتخاب آن مکان ترغیب میکند؛ هرچه کیفیت محیطی یک مکان بالاتر باشد، امکان برگشت گردشگران و رونق اقتصادی منطقه بیشتر خواهد شد. متاسفانه بحران های اقتصادی که در کشور وجود دارد موجب کاهش کیفیت محیطی شده است. به خصوص در بافت فرسوده که خود از قبل نیز دارای مشکلات بسیار بوده و نیاز به بازسازی دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی مؤلفه های مؤثر بر کیفیت محیط شهری در منطقه 8 شهرداری شیراز است. این تحقیق، از نظر هدف، رویکردی کاربردی دارد و از نظر روش، توصیفیـتحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات پیمایشی (از طریق ابزار پرسشنامه) بوده است و جامعه آماری، کارمندان اداره کل گردشگری هستند. از طریق نمونه گیری تعدادی پرسشنامه در میان کارمندان اداره کل گردشگری توزیع شده است و برای بدست آوردن اطلاعات به عنوان حجم نمونه تکمیل شد. برای شناسایی ارتباط بین متغیرها و تحلیل آنها از روش AHP استفاده شده است. نتیجه گیری ها نشان میدهد بیشترین میزان رضایت از تعاملات اجتماعی افراد (مهمان نوازی، جذابیت و جلوه های آداب و رسوم) با گردشگران است(0.206)؛ در جایگاه های بعدی بیشترین میزان خدمات معین گردشگری با 0.197، کیفیت بصری محیط 0.142، خوانایی 0.125، خدمات عمومی شهری 0.103، دسترسی 0.091، محیط زیست 0.085 و کمترین میزان رضایت به پویایی اقتصادی تعلق دارد؛ این گزارش نشانه ای از میزان اثرگذاری هر یک از این موارد در کیفیت محیطی مورد نظر گردشگران در منطقه 8 شیراز است.
کلمات کلیدی :
گردشگری، شیراز، کیفیت محیطی
گردشگری، شیراز، کیفیت محیطی